پارچه پیراهن آکسفورد

پارچه پیراهن آکسفورد چیست؟

پارچه پیراهن آکسفورد چیست؟

پارچه آکسفورد، پارچه ای نرم و نخی است که بیشتر در ساخت پیراهن سفید کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پارچه بر اساس پیراهن های کلاسیک دانشجویان دانشگاه آکسفورد نام گذاری شده است.

پیراهن آکسفورد برای اولین بار در قرن 19 در کارخانه های اسکاتلندی تولید شد. در ابتدا از پیراهن آکسفورد به عنوان یک پیراهن ورزشی در ورزش هایی مانند چوگان استفاده می شد.

از این سبک پارچه در موارد رسمی و غیر رسمی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان این پارچه را در دامن، لباس خواب و لباس ورزشی یافت.

 

پارچه پیراهن آکسفورد

 

در این پارچه دو نخ در امتداد طول یک نخ درشت و سنگین تر به صورت متقاطع یا برعکس باهم ترکیب می شوند و بافتی سبد مانند را ایجاد می کنند. این بافت بسیار محکم است، با این حال به پارچه اجازه ی عبور هوا را می دهد. در نتیجه به خنک بودن پارچه کمک بسزایی می کند.

امروزه در پارچه آکسفورد از پلی استر و ریون برای تولید پیراهن های آکسفورد استفاده می شود.

 

تفاوت بین پیراهن آکسفورد و دیگر پیراهن لباس چیست؟

به طور کلی پیراهن لباس هر نوع پیراهن دکمه دار با یقه سفت و آستین بلند به شمار می رود. صرف نظر از نوع پارچه ی مصرفی آن ها، اغلب رنگ های یکدست دارند و زیر کت و شلوار، بلیز یا ژاکت قابل استفاده هستند.

پیراهن آکسفورد معمولاً نوعی پیراهن لباس محسوب می شود اما پیراهن آکسفورد از دو جهت با پیراهن لباس معمولی متفاوت است

یقه لباس

یکی از نمادین ترین موارد پیراهن آکسفورد یقه با دکمه پایین است. این یقه ها از پیراهن بازیکنان چوگان سرچشمه گرفته اند. آن ها از این که یقه های پیراهنشان در حین بازی به سمت صورتشان بلند می شد، اذیت می شدند. بنابراین دکمه هایی را اضافه کردند تا یقه را در جای خود نگه دارند.

پیراهن های آکسفورد تقریباً همیشه یقه های دکمه دار دارند در حالی پیراهن های نخی دیگر می توانند انواع مختلف یقه ها را داشته باشند. یقه دکمه دار حالت معمولی تری به پیراهن می دهد و پیراهن را از حالت رسمی دور می کند. هم چنین می توان این پیراهن را با یک کت و شلوار پوشید و جلوه ای رسمی به آن بخشید.

جنس و بافت پارچه

پیراهن آکسفورد از نوعی پارچه نخی به نام آکسفورد با یک ساختار سبد مانند و سطحی براق ساخته می شود که آن را به یک پارچه محبوب برای پیراهن لباس تبدیل کرده است. پارچه ی آکسفورد در طرح زمینه ی خود از یک ساختار چهارخانه و با دوام و محکم برخوردار است.

 

پارچه پیراهن آکسفورد

 

چرا باید پیراهن آکسفورد بپوشیم؟

پیراهن های آکسفورد در اندام های مختلفی خوب به نظر می رسند. این پیراهن ها دارای تنوع رنگی بالایی هستند که به راحتی با لباس های دیگر شما جفت می شوند. همچنین پیراهن های آکسفورد در مکان ها و مجالس معمولی و غیر رسمی و یا رسمی قابل استفاده هستند.

 

پارچه پیراهن آکسفورد

 

پارچه آکسفورد ممکن است به اندازه پیراهن های لباس دیگر فانتزی نباشد، اما می توان آن را با کت و شلوار پوشید.

فرقی نمی کند دکمه های پیراهن را باز بگذارید یا ببندید، کراوات بیندازید یا نه و زیر کت و شلوار بپوشید یا ژاکت. همانقدر که برای یک مجلس دوستانه، پیراهن آکسفورد سفید با یک شلوار جین تیره ترکیب بسیار جذابی را به وجود می آورد، می تواند به همان اندازه در ترکیب با کت و شلوار رسمی نیز مناسب به نظر برسد. این یکی از همه کاره ترین پیراهن های کمد مردانه به حساب می آید.

 

پارچه پیراهن آکسفورد

 

از دیگر مزایای پیراهن آکسفورد، می توان به بافت راحت آن اشاره کرد. مواد مورد استفاده در پارچه ی پیراهن آکسفورد، دارای یک بافت با الگوی حصیری و سبد مانند می باشد، که باعث شده پیراهن کمتر مستعد چین و چروک ناشی از پوشیدن طولانی مدت می باشد.

به دلیل نوع بافت پارچه و دو نخ بودن آن در مقایسه با دیگر پارچه های نخی که از یک نخ استفاده می کنند، پیراهن آکسفورد را بسیار مقاوم و با دوام می کند. این پارچه با شست و شو در ماشین لباس شویی حالت خود را به خوبی حفظ می کند.

اگرچه تشخیص بین پیراهن آکسفورد ساخته شده از پنبه و پیراهن ترکیب شده با الیاف دست ساز مانند پلی استر غیرممکن است، اما می توان گفت که این پارچه لباسی راحت و نرم و با دوام تولید می کند. این پیراهن ها در گرما از عملکرد خوبی برای خنک کردن بدن برخودادند.

 

پارچه ی آکسفورد چه کاربردهای دیگری دارد؟

امروزه یکی از کاربردهای ابتکاری پارچه آکسفورد برای پوشش دیوارها است. بافت سبک پارچه آن را برای جذب نشاسته مایع ایده آل می کند. بخش هایی از پارچه که در نشاسته آغشته شده اند را به دیوار تمیز بچسبانید و با برس کاغذ دیواری ناهمواری های پارچه را صاف کنید.

این کار جایگزین مناسبی برای رنگ آمیزی خانه برای افرادی است که تمایل دارند آن را بعد از مدتی تغییر دهند. این مواد به راحتی از دیواره جدا می شوند و با یک شستشوی سریع تمام آثار باقی مانده نشاسته از بین می رود. هم چنین از این پارچه برای دوخت پرده اتاق با دوام استفاده می شود.

 

انواع پارچه آکسفورد بر اساس نوع بافت

پارچه آکسفورد تودرتو: در تار و پود این پارچه از پلی استر FDY150D/36F استفاده می شود. این پارچه پس از مراحل رنگرزی، ضد الکتریسیته و تنظیم، در نهایت دارای بافتی سبک، نرم، ضد آب و با دوام خوب است.

پارچه آکسفورد نایلونی: در این نوع پارچه از نخ متغیر نایلون 200D برای تار، و از نخ متغیر نایلون 160D برای پود استفاده می شود. این پارچه دارای یک بافت ساده است. این محصول همراه با اسپری آب بافته می شود. پارچه پس از رنگرزی و اتمام روند پوشش، نرم، با دوام، عملکرد ضد آب و دارای سبکی جدید است. در اثر وجود ابریشم نایلونی، پارچه دارای حالتی براق است.

پارچه آکسفورد تمام قد: در تار و پود این پارچه از نخ پلی استر DTY300D استفاده شده است که با تغییر نقطه درشت بافت شفاف، با اسپری آب بافته می شود. بعد از تصفیه، تنظیم، کاهش قلیایی و نرم شدن، در زیر پارچه لایه ای پلاستیکی از جنس پلی استر قرار می گیرد. این پارچه دارای بافتی با دوام، براق، نرم و ضد آب است.

پارچه آكسفورد Teague: نخ تار این پارچه نخ پلی استر DTY400D و نخ پود آن نخ پلی استر DTY 400D را به خود اختصاص می دهد. این بافت روی جت آب (با شیر آب) بافته می شود. طراحی این پارچه بدیع و دارای روند ساخت منحصر به فردی است. روی پارچه حالتی برجسته دارد و به عبارتی حس سه بعدی قوی را به فردی که از آن استفاده می کند القا می نماید. در عین حال، فرایند پوشش (PU) نیز در زیر پارچه استفاده می شود تا ضد آب شود.

پارچه آکسفورد پود: تار پارچه از پلی استر FDY68D/24F و پود ازFDY150D/36F ساخته می شود. این نخ ها با شیر آب چند بازو بافته می شوند. رشته های پارچه ای دارای شفافیت که دارای بافتی مدرن، هنرمندانه و مناسب هستند. پارچه پس از رنگ آمیزی، برجسته سازی، به پارچه ای دارای مقاومت در برابر آب تبدیل می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *