پارچه چارموز چیست

پارچه چارموز چیست ؟

یکی از صنایع پررنگ در هر کشوری، صنعت نساجی می‌ باشد. صنعت نساجی با تولید پارچه های گوناگون علاوه بر این‌ که به تولید لباس کمک می‌ کند، به ساخت بسیاری از وسایل دیگر نیز یاری می رساند. در این مقاله قصد داریم شما را با نوعی پارچه آشنا سازیم.

پارچه چیست؟

ابتدا بهتر است از ماهیت و چیستی پارچه اطلاعاتی کسب کنید سپس به انواع گوناگون آن بپردازید. خوب است بدانید که پارچه از الیاف های گوناگونی (الیاف طبیعی و مصنوعی) توسط دستگاه ‌های پیشرفته تولید می گردد. در تولید پارچه از مواد متفاوتی بهره گرفته می شود که جنس پارچه را تغییر می‌ دهد؛ به عنوان مثال ممکن است برخی پارچه ها نخی، برخی پشمی و ابریشمی باشند. هر یک از این جنس ها در دوخت لباس یا هر چیز دیگری که در آن از پارچه استفاده می ‌شود، طبق جنس برای کالای مورد نظر انتخاب خواهند شد. به عنوان مثال پارچه نخی مانتویی آن دسته از پارچه ها بوده که برای دوخت مانتو مناسب هستند. از آن ‌جایی که در این جنس پارچه جریان هوا به سهولت انجام می گیرد، معمولا برای دوخت مانتو های تابستانی توصیه می ‌شود. در کنار تمامی مزایا، معایبی نیز وجود دارد که دو نمونه از آن کوچک شدن پارچه بعد از آب کشی بوده و این‌ که نسبت به سایر پارچه ها، زود تر چروک خواهد شد.

پارچه چارموز چیست ؟

نوعی پارچه وجود دارد که به دلیل بکارگیری ابریشم در تولید آن، نسبت به پارچه های دیگر گران قیمت تر می باشد. افزون بر آن از ریون و پلی استر نیز در تولید این پارچه بهره گرفته می شود. از این پارچه منحصر به فرد معمولاً برای دوخت لباس های گران قیمت و لاکچری استفاده می ‌شود. لازم به ذکر است علاوه بر لباس در دوخت وسایل دیگر چون رو تختی و … مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های چارموز مانند هر پارچه دیگری، از ویژگی ظاهری مختص به خود برخوردار می ‌باشند.

پارچه چارموز چیست

پارچه چارموز چیست ؟

درخشش و کمی براق بودن قسمت رویی پارچه و مات و تیره بودن قسمت پشتی آن، دو نمونه از ویژگی های ظاهری پارچه چارموز هستند. یکی دیگر از خصوصیات فیزیکی پارچه چارموز وزن آن می باشد. هنگامی که این پارچه را بر روی دست ‌های خود بیندازید می ‌توانید شاهد سنگین بودن آن نسبت به برخی پارچه های دیگر باشید. بهره ‌گیری از این نوع پارچه در تولید لباس زیر زنانه در دنیای مد نیز بسیار رخ نماده است. خوب است بدانید علاوه بر لباس های زنانه در لباس های مردانه همچون کراوات نیز به کار گرفته می ‌شود.

تولید کنندگان چارموز

امروزه بسیاری از کشورها درصدد تولید این دسته از پارچه برآمده اند، چرا که دنیای مد در هر قسمتی از جهان برای رو نمایی انواع لباس های شیک به این پارچه نیاز دارد. بسیاری از کارخانه های نساجی در ایران نیز هستند که مشغول به تولید پارچه چارموز می‌ باشند تا بتوانند نیاز صنعت مد کشور را برطرف سازند. اما مادر تمامی تولید کنندگان پارچه چارموز، کشور چین می باشد. چرا که از تولید کنندگان بزرگ ابریشم  در آسیا است. پارچه تولید شده در این کشور سبب پیشرفت اقتصادی آن نیز می ‌شود، چرا که بخشی از چارموز تولید شده به سایر کشورها صادر می گردد.

تفاوت پارچه تترون و پارچه چارموز چیست ؟

 پارچه تترون نوع دیگری از پارچه ها هستند که آن‌ ها نیز از الیاف پلی استر ویسکوز تولید شده‌ اند. پارچه های تترون معمولاً دارای طرح های ساده بوده و مانند پارچه چارموز از جنسی لطیف برخوردار هستند. این پارچه کاربرد های گوناگونی دارد. از جمله کاربرد های این پارچه دوخت لباس مخصوص سازمان‌ ها، دوخت پیراهن، چادر و … هستند. یکی از دلایلی که سبب کثرت طرفداران این پارچه شده است رنگ ‌های گوناگون آن می ‌باشد. البته ماندگاری رنگ آن، در مورد انتخاب واقع شدن این پارچه بی‌ تأثیر نیست.

پارچه تترون انواع گوناگونی دارد که هر یک از آن ‌ها کاربرد خاصی دارند. به عنوان مثال پارچه تترون ساده، معمولا در دوخت لباس های کودکان به کار گرفته می ‌شود. پارچه تترون کشی و تترون بیمارستانی نوع دیگر از پارچه تترون هستند. پارچه مذکور مانند برخی پارچه های دیگر از معایب برخوردار می باشد، به عنوان مثال پارچه ‌های تترون مانند پارچه نخی به زودی چروک می شوند. متفاوت بودن شکل ظاهری پارچه چارموز و تترون، از جهت براق بودن آن و قیمت کم تر تترون نسبت به چارموز دو نمونه از تفاوت های این دو نوع پارچه می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *